اطلاعات تماس

09155122338

پوشش جانوری در ازغند

تعداد بازدید : 2827

تعداد نظرات : 0 نظر

تاریخ انتشار : 1397/10/09

توسط : سمانه فرهادی

اشتراک گذاری :

 به همان اندازه که طبیعت ازغند از انواع  پوشش گیاهی برخوردار است به همان اندازه از تنوع جانوری بهره مند است. کوههای سربفلک کشیده با مراتع سبز و خرم و صخره ها و دره ها و تپه ها و دامنه های متنوع، باچشمه ساران  پر از درخت و گیاه با چشم اندازهای زیبا و منحصر بفرد باعث شده که انواع جانوران ریز و درشت را گرد هم آورد.
 هنوز مردم ده ازغند ، خاطره سال پلنگ، که در تابستان پلنگی مریض و گرسنه به روستا پناه آورده را بازگو میکنند و یا چوپانها از گله های آهو و گرگ و افعی های بزرگ و خارپشت و غیره صحبت میکنند و گرنه دیدن روباه و شغال و مار و لاک پشت و جوجه تیغی و امثال آنها معمولی است.
به جز جانوران اهلی همچون اسب، قاطر، الاغ، گاو، گوسفند، بز، مرغ و خروس، گربه های سیاه ابلق  و غیره که جزو جدانشدنی مردم روستا است ، بطور کلی مثلاًدر دهه سی (1340-1330) هر خانواده ازغند حداقل یک گاو نر شخمی و یا دارای یک الاغ میباشند. گله گاو که به آن (گَوَرَه)میگویند، گاوچرانی دارد که گله گاوی بالای 150 گاو شیری و شخمی منظور نر و ماده میباشد روزانه به اُلنک بالای قنات افضل آباد(فیضل اباد)میبرد و شب هم برمیگرداند.  البته گاها الاغ هم قاطی میکنند .

فرم ارسال نظر

نام و نام خانوادگی *

شماره تماس

آدرس الکترونیک

دیدگاه شما *