اطلاعات تماس

09155122338

مصاحبه ای گرم و دلنشین با آقای سید حسین موسوی ازغندی

تعداد بازدید : 3242

تعداد نظرات : 0 نظر

تاریخ انتشار : 1397/02/30

توسط : سجاد الهی پور

اشتراک گذاری :

 1- خودتان را بیشتر معرفی بفرمائید ؟
بنده سید حسین موسوی ازغندی متولد 1334 فرزند مرحوم آقا سیدحشمت الله موسوی و مرحومه شوکت قهرمانی هستم . نظامی بازنشسته نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی که تمامی خدمت خودرا در لشکر92 زرهی خوزستان تیپ 2 زرهی دزفول گذرانده ام و بیش از یکصدماه افتخار حضور در جبهه های حق علیه باطل را دارم وبه همین دلیل لوح تقدیر از فرماندهی نیروی زمینی را در کارنامه زندگی نظامی خویش دارم

2- آیا در دوران کودکی هم سمت وسوی قرآنی داشته اید ؟
بله، طبق رسم مرسوم آن زمان که کودکان را قبل از ورود به دبستان برای فراگیری قرآن به مکتب می فرستادند بنده هم از این قاعده مستثنی نبودم و در سن شش سالگی راهی مکتبخانه سنتی در ازغند شدم و در آنجا به فراگیری قرآن مشغول شدم ودر طول شش ماه روخوانی قرآن را به پایان رساندم که اگر حمل بر خود ستائی نشود به گفته ملای مکتبخانه مرحوم شیخ ابراهیم فُرشه ای یک امر بی سابقه بوده است .

3-ازچه سنّی بصورت حرفه ای وارد عرصه قرآنی شدید ؟
البته بصورت حرفه ای که نمی توان گفت ولی در طول دوران عمر ارتباط خودرا با قرآن حفظ کردم و اهتمام بر این بود که آنچه را میخوانم با استفاده از تفاسیر در دسترس فهم نمایم . پس از بازنشستگی و فراغت بیشتر برآن شدم حال که خداوند یک چنین رغبتی را نسبت به قرآن در بنده ایجاد کرده برای فهم بیشتر قرآن از محضر اساتید قرآن بهره ببرم و بنده را توفیق یار شد که افتخار شاگردی و کسب فیض از محضر استاد گرانقدر وارجمند جناب آقای دکتر محمد علی انصاری " اعلی الله مقامه " مفسّر بزرگ قرآن کریم را داشته باشم .

4- در این هنر قرآنی چه کسانی یاری کننده کننده شما بوده اند ؟
اول از همه لطف الهی و سپس پدر ومادری مذهبی سپس اراده حقیر بر دانستن بیشتر کلام وحی و همانگونه که عرض کردم حضرت استاد انصاری در بارور کردن اندیشه های قرآنی بنده نقش داشته اند.

5- در حال حاضر در چند محفل قرآنی شرکت دارید ؟
در طول هفته هر شب در یک جلسه قرآنی شرکت دارم ، وصبحهای جمعه در خدمت برادران ازغندی در مسجد ازغندیهای مقیم مشهد هستم .

6- توصیه قرانی شما به جوانان چیست ؟
به سه حقیقت قرآن یعنی قرائت، تلاوت و عمل به آن توجه نمایند. در روزگاری که جوانان را در دریای فساد وارد کرده‌اند، بیش از دیروز نیازمند پرورش مفاهیم قرآنی هستیم. وظیفه‌ای که بر عهده پدران، مادران و اولیای مدارس است، آموزش قرآن به خانواده و نسل جدید است.تمام خیر دنیا و آخرت را می‌خواهند، باید تمام رشته‌های زندگی خود را با قرآن هماهنگ کنند. امام صادق(ع) تعبیری دارند که می‌فرمایند: قرآن شاقول بنایی است که همیشه باید همراه باشد ، در روایات اسلامی وارد شده است که اگر می‌توانید در روز حداقل بیست آیه یا اگر توان بیشتری دارید، ۵۰ آیه را بخوانید. روخوانی قرآن سبب می‌شود که تعلیم قرآنی در جامعه افزایش پیدا کند.

7-اگر به دوران جوانی باز گردید آیا بازهم همین راه ا انتخاب خواهید کرد ؟
افسوس میخورم که چرا همین جد وجهدی که هم اکنون برای فهم قرآن دارم چرا از زمان جوانی نداشتم . بله اگر آن دوران تکرار شدنی بود هزاران مرتبه بیش از این راغب به فراگیری علوم قرآنی می شدم . 8

8- آیا تحصیلاتی هم در این زمینه داشته اید ؟
بله ، فارغ التحصیل در رشته تربیت مربی" ترجمه ، مفاهیم ، و تدبّر " در قرآن کریم از وزارت ارشاد هستم .

9- خواسته شما از مسئولین در زمینه ترویج قرآن کریم چیست ؟
1- با توجّه به اصولی همچون «لَسْتَ عَلَیْهِم بِمُصَیْطِروَ مَا اَنْتَ عَلَیْهِمْ بِجَبَّار. وَ مَا اَنَا مِنَ الْمُتَکَلِّفینَ و بررسی سراسر سیره رسول اکرم صلی الله علیه و آله درمی یابیم که آن حضرت هرگز قرآن را بر کسی تحمیل و اجبار نمی کرد، بلکه همواره با ابلاغ مبین قرآن، زمینه آشنایی مردم با آن را فراهم می آورد، تا کسانی که خواهان یادگیری قرآن هستند، بتوانند آن را فرا بگیرند؛ چرا که اصولاً هر نظام آموزشی تربیتی که شالوده اش بر اجبار و تحمیل بنا شده باشد، دیر یا زود به شکست می انجامد. 2-به عنوان فنّ و هنری خاص تلقی نشود که فقط عده ای خاص از انسانها که خصوصیات ویژه ای از لحاظ حنجره، صدا، لهجه و زبان دارند قادر بر آن باشند و صنفی خاص به نام قاریان قرآن به وجود آید و دیگران از قرائت قرآن محروم باشند.

10- چه دغدغه هائی در این زمینه دارید ؟
1-کودکان معصومند پس باید فکر معصوم بالای سرشان باشد 2-مشکلات تربیتی بیشتر قبل از هفت سالگی اتفاق می افتد و اگر بخواهیم برای حوزه تربیتی کشور کاری انجام شود، باید از آغوش مادران یا مهدهای کودک تحول صورت گیرد. 3- متاسفانه بازار شبهات در این دور وزمانه در باره مسائل قرآنی بسیار داغ است بسیار شایسته خواهد بود که اساتید متعهد نسبت به پاسخگوئی شبهات همت بیشتری را مبذول دارند .

11- آیا برکت قرآنی را در زندگی خود مشاهده کرده اید .؟
به قول حضرت حافظ : هر چه دارم همه از دولت قرآن دارم.

12- در حوضه مسائل قرآنی چه فعالیتی دارید ؟
زکاةالعلم نشره ، فعلاً که همین جلسات قرآنی و در حد توان بیان مفاهیم قرآن کریم 13- تأثیر گذارترین افراد در امور قرآنی شما کدامین شخص یا اشخاص بوده اند ؟ بدون شک افتخار شاگردی وتلمذ درسهای تفسیری استاد گرانقدر جناب آقای دکتر محمد علی انصاری مفسّر برگ قرآن کریم بیشترین تأثیر را بر بنده داشته و پس از آن اساتید درسهای آکادمیک همچون جناب آقای دکتر عارفی ، دکتر عباسی ، دکتر امینی ، تأثیر گذار بوده اند.

تهیه خبر سجاد الهی پور- مشهد

فرم ارسال نظر

نام و نام خانوادگی *

شماره تماس

آدرس الکترونیک

دیدگاه شما *